Sahaja Pamijahan Siap Kawal Jaro Ade

by -

PAMIJAHAN – Mengenakan seragam kuning dibalut warna emas dengan di­padukan putih sebagai dasar bertuliskan Sahabat Jaro Ade (Sahaja), sebanyak 50 orang mendeklarasikan du­kungannya di hadapan ratusan jamaah yang hadir di Kecamatan Pamijahan. Deklarasi Sahabat Jaro Ade ini dibarengi dengan kegiatan santunan anak yatim dan bakti sosial di Desa Gunungs­ari, Kecamatan Pamijahan.

Ketua Sahaja Kecamatan Pa­mijahan Daden Sughiri menga­takan, deklarasi Sahaja ini ada­lah bentuk konkret untuk men­dukung dan mengawal Pemerintah Daerah (Pemda) secara rill. “Pelantikan ini pun diadakan bertepatan dengan Hari Pahla­wan dan semoga ini menjadi berkah tersendiri bagi masy­arakat di Bumi Tegar Beriman,” ujar Daden kepada Metropo­litan, kemarin.

Ia menjelaskan, para pengu­rus yang dilantik hari ini (ke­marin, red), secara otomatis menjadi bagian dari keluarga besar Sahaja di Kabupaten Bogor. “Setiap desa ada 15 orang dan semuanya hadir dalam pelantikan ini,” katanya.

Menanggapi hal tersebut, Ketua DPRD Kabupaten Bogor Ade Ruhandi meny­ambut baik deklarasi Sahaja untuk Ke­camatan Pamijahan. “Sahaja harus men­dedikasikan dan mengabdikan dirinya untuk pemerintah, baik bergerak dalam pembangunan, ekonomi dan sosial, maka Sahaja wajib hadir di tengah-tengah masyarakat,” pintanya.

Ade Ruhandi melanjutkan, para pen­gurus Sahaja harus menjadi darah da­ging dalam setiap elemen masyarakat. Seperti persoalan perekonomian yang sering menjadi problem dewasa ini, tak jarang perekonomian rakyat selalu ber­benturan dengan bank keliling sebagai jalan alternatif. “Masalah bank keliling merupakan bentuk kekhawatiran kita bersama, jangan sampai masyarakat susah dibebani permasalahan lagi. Maka, Sahaja wajib menjadi garda ter­depan untuk membela dan membina rakyat,” tegas Ade Ruhandi.

(del/b/yok/wan)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *